Tacksamhet – en ovärderlig känsla

Det är en gåva att kunna känna tacksamhet mitt i livets upp-och-ner-gångar. Vi frågade några personer vad de kände tacksamhet för:

Julia, 19 år

Jag är otroligt tacksam för min familj och hur mycket den har hjälpt mig när jag behövt deras stöd!

Christer, 69 år

Känner tacksamhet för att jag kom in i kyrkan och så småningom kom till tro.

Maria, 50 år

Vardagslycka: När jag kan vara i livet här och nu och känna att allt är gott. En sol som värmer nacken och en god kopp kaffe att njuta av i naturen, tillsammans med en vän som jag kan dela tystnad, skratt och allvar med. Då behövs inget mer.

Sandra, 26 år

Vänner – gamla som nya! De ger aldrig upp.

Syskon och bonussyskon – de som på en sekund kan vända en dyster dag till en skrattfest.

Rolf, 68 år

Tacksam över pensionärslivet.

Louise, 29 år

Familj och vänner.

Guds nåd och omsorg.

Vården i Sverige.

Estrid, 92 år

Att vi här är förskonade från krig.

Att vi tryggt och utan att känna oro kan samlas i våra kyrkor till samlingar och aktiviteter, vilket inte är någon självklarhet överallt i världen.

Alla frivilliga som engagerar sig och gör viktiga insatser i olika föreningar i samhället.

Att vi kan äta oss mätta varje dag.

Att vi har en bra sjukvård.

Den egna goda hälsan.

Jan-Olof, 66 år

Tacksam över att bo i Herrljunga.

Erin, 19 år

Alla möjligheter som Gud ger mig och chanserna jag får till att utvecklas.

Människorna runt omkring mig och all den kärlek Gud lagt ner i dem.

Alexander, 20 år

Det finns mycket, men framförallt för min familj, alla vänner och för Gud.

Kalle, 61 år

Är tacksam för att jag får vara frisk och bo i ett fritt land.

Är också tacksam för att få träffa folk igen.

Bitte, 59 år

Tacksamhet för stort och smått. Stunder med vardagslycka t.ex: under en promenad eller en fika, ibland nästan själv (hunden är med), ibland med sällskap.

Att få vara en del i en församlingsgemenskap.

En tanke till oss alla:

Att känna tacksamhet har alla möjliga positiva effekter på oss. Vad händer med oss i vårt samhälle om vi hjälps åt att hitta saker att vara tacksamma för?